Jordanie

21 juni 2013: Taba - Nuweiba - Aqaba - Petra v.v.

Schermafbeelding 2013-06-15 om 12.04.13
Om 3.45 uur gaat de wekker en staan we slaperig op. Het wordt een lange dag! De gids staat op tijd klaar en we halen onderweg nog een paar mensen op. Na een uur rijden komen we aan in Nuweiba. Hier vandaan vertrekt de ferry naar Aqaba. We vullen weer de verplichte formulieren in bij de grens en nadat alles nog eens 3 x gecheckt is en we weer veel stempels rijker zijn in ons paspoort kunnen we eindelijk de catamaran op. Deze legt de afstand binnen een uur af, maar bij aankomst in Jordanië blijkt dat we eerst nog een tijd moeten wachten voor we aan kunnen meren en van boord mogen. Als ook hier de bagage gecheckt is en de paspoorten meerdere malen bekeken zijn stappen we in de bus die ons naar Petra zal brengen. Deze trip doen we georganiseerd en we bevinden ons tussen veel mensen uit Rusland en Polen. Er gaat een Engelstalige en een Russische gids mee en gelukkig zitten wij in een klein groepje (zijn hier flink in de minderheid). We laten al snel Aqaba achter ons en rijden de bergen in. Onderweg zien we veel bedoeinen die hun vee hoeden en de mensen zijn nog traditioneel gekleed. Ook de dromedarissen ontbreken niet en we vinden Jordanië veel authentieker dan de andere landen die we gezien hebben. Onderweg maken we nog wat stops en komen daarna in Petra aan. hier is het erg druk. Ook voor de Arabische bevolking is dit een must en het is leuk om al deze verschillende culturen door elkaar te zien. We hebben ons van te voren goed ingelezen en herkennen de ingang en de entree;-)

Om de Siq, de smalle, oude toegang tot Petra, te bereiken lopen we eerst door de brede vallei Bab el-Siq; hier zien we 1e uitgehouwen monumenten in de bergwanden. Als we de toegang tot de Siq passeren lopen we door de geschiedenis van de Nabateeen; waterkanalen, inscripties, trappen die nergens naar toe leiden … De originele toegang bestond uit een boog, maar die is in 1896 ingestort en nu zie je alleen de resten er nog van. Onderweg is het goed uitkijken want de locals komen continue voorbij met paarden, ezels en dromedarissen. Het is erg heet en veel mensen maken er gebruik van.
Aan het einde van de Siq zien we de roze, prachtig bewerkte gevel van de schatkamer. We kijken hier een poosje rond en vervolgen onze weg door de oude stad. We komen uit bij het theater, boven dit theater werden de gevels van de oude graven er voor open gehakt zodat je nu alleen nog maar holle ruimten ziet. Vanaf dit centrale plein hebben we een mooi zicht op de Koningsgraven; hier werden de belangrijke heersers van de stad begraven. Als we terug moeten (tsja, dat is een nadeel van een georganiseerde tripje-) gaat Tino te voet en Ans per paard.
Gelukkig van te voren niet betaald, want nadat we de Siq uit zijn besluit de jongen van het paard dat het wel genoeg is. Voet bij stuk houden werd ons verteld en dat bleek te helpen … na dreiging ”dan ga ik naar de politie” (door de jongen) en ons antwoord hierop ”Prima, dan gaan we met je mee” werd de tocht vervolgd zoals van te voren afgesproken was. Altijd te proberen nietwaar?
Na de late lunch laten we Petra achter ons en rijden via een mooie route weer terug naar de kust. het is inmiddels einde dag en de ergste hitte is achter de rug. In de dorpjes zie je weer wat mensen op straat en allemaal gekleed in lange gewaden.
Als we weer terug zijn in de jachthaven hebben we nog wat tijd nodig voor de douane. Weer veel stempelen en krijgen we weer opmerken als ze ons Nederlandse paspoort zien; schijnbaar zien we hier inderdaad weinig Nederlanders op het moment. Het is al donker als we terug varen en na aankomst staat onze taxi al klaar. Dood moe komen we terug van een geweldige dag!