Israel

18 juni 2013: Taba - Jeruzalem

Om 6:00 uur opgestaan, snel ontbijten en dan lopen we naar de grens. Na eerst nog wat Egyptische formaliteiten afgehandeld te hebben lopen we door een stukje niemandsland en staan al snel voor de Israëlische douane. Hier gaat het er iets strenger aan toe dan aan de andere kant, maar al snel kunnen we doorlopen en gaan op zoek naar een taxi. Als we in Eilat zijn blijkt het daar een uur later te zijn dan we dachten … + 1 uur tijdsverschil. We huren een auto voor 2 dagen en na liters water te hebben gekocht rijden we de woestijn in. Onderweg passeren we de Dead Sea works, diverse kuuroorden en de berg Masada. We maken een paar fotostops en rond de middag zien we de heuvels van Jeruzalem voor ons opduiken. Als eerste bezoeken we de Olijfberg. Hier hebben we een spectaculair uitzicht over de stad met het gouden dak van de rotskoepel van de El-Aqsa moskee. De Olijfberg ligt bezaaid met graven; Joodse, Christelijke en Islamitische mensen wilden hier het liefst begraven worden en dat gaat terug tot het jaar 1 na Chr. Via een smal weggetje (wat later een wandelpad blijkt te zijn) leidt de navigatie ons naar Oost Jeruzalem waar ons hotel ligt.
We zitten hier in het hart van de Arabische gemeenschap aan de Nablus road. Na het inchecken lunchen we even en lopen naar de Damascus poort. Via deze poort betreden we de oude stad en bevinden ons direct in de drukke El-Wad straat. Het krioelt van de mensen die hier hun vlees, kruiden, kleding en andere zaken komen kopen. We lopen verder en de straatjes worden steeds smaller; het openbare leven speelt zich ook hier op straat af. We zijn getuige van een jongetje wat er flink van langs krijgt van zijn vader; dat gaat er bij ons iets anders aan toe. Als we genoeg hebben van de drukte gaan we een trap op en belanden op het dak van een kapel. We lopen door een smalle deur en blijken via een achterdeur in de Heilige Grafkerk te staan. Plattegrond erbij en toch maar de ingang opgezocht. Daar klimmen we eerst de trap op naar Golgotha (= Schedelplaats) en zien hoe veel mensen onder het altaar knielen om daar de oorspronkelijk rots aan te raken. Daarna gaan we de trap af en lopen verder rond. Midden in de kerk staat een klein gebouw - een soort kapel - en daar staan we voor het heiligdom waar het graf van Christus zich zou bevinden. Er liggen veel mensen geknield evenals rondom de balsemplaats. Er komt een processie van gelovigen voorbij en zien mensen van allerlei verschillende religies achter de priesters aan lopen.

Daarna vervolgen we onze weg door de oude stad en gaan door de security check en bezoeken de Klaagmuur. Deze muur is nog een restant van de tempel van Herodes.Er worden volop gebeden achter gelaten op kleine briefjes in de muur en we bezoeken het mannen- en vrouwengedeelte. Bij de mannen is het rustig, maar bij de vrouwen is het een drukte van belang. Dit ”Western wall plaza” is in gebruik als open lucht synagoge en het is interessant om te zien wat zich hier allemaal afspeelt. Er staan zelfs boekenkasten langs de muren waar je boeken uit kunt halen om te gebruiken. We laten de Klaagmuur achter ons en vervolgen onze weg door de oude stad. Af en toe nemen we de korte route over de daken om van de ene wijk naar de andere wijk te komen.
Als het donker is lopen we via de Citadel op ons gemak terug naar het hotel en duiken ons bed in.

19 juni 2013: Jeruzalem - Ein Gedi - Taba

We worden om 5 uur gewekt door het geluid van de moskee vlakbij het hotel. Alle moslims worden opgeroepen om te komen bidden. Na het ontbijt checken we uit en gaan terug naar de oude stad. Dit maal gaan we via de Jaffa poort want daar start de ”Rampert walk”. We lopen over de stadsmuren en hebben een prachtig zicht op de drukte onder ons. Als we uitgekeken zijn rijden we via Mea Sharim (de orthodoxe wijk) richting Mt. Herzl. Hier bezoeken we Yad Vashem, het holocaust museum wat tevens een gedenkplaats is voor iedereen die omgekomen is tijdens de 2e Wereldoorlog. Veel schoolkinderen, groepen soldaten en bezoekers net als wij … het is ongelooflijk om te zien en we komen onder de indruk weer naar buiten. Ons wacht nog een flinke rit terug door de woestijn, dus we besluiten om Jeruzalem achter ons te laten en te vertrekken. We zien als we de stad uitrijden de muur die Israel gebouwd heeft om de Palestijnen af te zonderen en met de verschrikkingen van Yad Vashem nog vers in het geheugen begrijp je hier echt helemaal niets van.

DSC04945Onderweg stoppen we bij de Dead Sea en gaan even drijven. Goed te zien is hoe ver het water zich al terug getrokken heeft (1 meter per jaar). Weer een mijlpaal bereikt, want we bevinden ons op het laagst gelegen (land)punt op aarde: -417 m. Daarna rijden we door en komen in het donker aan in het bruisende Eilat. Daar kijken we nog even rond en nemen een taxi terug naar de Taba border. We betalen de tax en komen zonder problemen weer terug in Egypte. In het hotel wordt al onze bagage opnieuw gecheckt bij de security en daarna klinkt het ”Welcome back”…. we sluiten de dag af met een lekkere cocktail in de bar;-)

DSC04760Jeruzalem Hebreeuws: ירושלים Jeroesjalajim, Arabisch: القدس al-Qoeds is de hoofdstad van de staat Israël. Jeruzalem heeft een gemengde Joodse en Arabische bevolking.De stad telt 933.113 inwoners (2012). In 2007 waren dit er 747.621, waarvan 299.708 in West-Jeruzalem en 443.802 in Oost-Jeruzalem. Oost-Jeruzalem vormt een heet hangijzer binnen de internationale politiek en het Israëlisch-Palestijns conflict. Dit gebied werd in 1967 door Israëlische troepen veroverd en werd daarop de facto onderdeel van de stad. Oost-Jeruzalem wordt door Palestina echter geclaimd als hoofdstad. In 1980 werd dit gebied de jure geannexeerd binnen de gemeente Jeruzalem met de Jeruzalem wet, een besluit dat niet erkend werd door internationale gemeenschap. Met Oost-Jeruzalem is Jeruzalem verreweg de grootste stad van het land, zonder Oost-Jeruzalem is het de tweede stad, na Tel Aviv (405.000 inwoners).De stad was de oude hoofdstad van het koninkrijk Israël, na de scheuring de hoofdstad van het koninkrijk Judea en later van het Latijnse koninkrijk Jeruzalem. Het is een van de meest omstreden gebieden ter wereld. Als een duizenden jaren oude stad is het een bakermat van het jodendom en het christendom, en worden de stad of plaatsen erin door volgelingen van deze twee religies en door de islam als heilig beschouwd. Ondanks de aanslagen die er vrij geregeld plaatsvinden, trekt de uit natuursteen opgetrokken stad jaarlijks honderdduizenden pelgrims en andere toeristen.

Dode zee
De Dode Zee is het laagst gelegen meer ter wereld. Het bevindt zich tussen de Jordaan vallei in het noorden, de bergen van Moab in het oosten, de Arava-vallei in het zuiden, en de bergen van Judea in het westen. De oppervlakte is 1020 km².De Dode Zee is een onderdeel van een 'lekkende' transform breuklijn die loopt van Turkije tot en met het Nauw van Tiran, en daar aansluit op de openende breuklijn van de Rode Zee. De Arava-vallei en Jordaan vallei maken deel uit van deze 'Dode Zee'-transform breuklijn.

Feiten
Hoe ver moet je afdalen om de Dode Zee te bereiken? Tot ongeveer 400 meter onder de zeespiegel.
En hoe diep is dit zoutmeer? Bijna diezelfde 400 meter (in het noordelijke gedeelte).
Hier zijn nog een paar feiten: de Dode Zee is het laagste, binnen een landmassa gelegen, punt op aarde (417 meter onder zeeniveau, om precies te zijn). De hoeveelheid water die eruit verdampt is groter dan dat wat erin stroomt, zodat dit water de hoogste concentratie van zout ter wereld bevat (340 gram per liter).

Schermafbeelding 2013-06-15 om 21.14.25Het wordt de Dode Zee genoemd, omdat het hoge zoutgehalte elke vorm van leven in het meer onmogelijk maakt. Aan de andere kant biedt datzelfde zout enorme verlichting aan de vele hulpbehoevende bezoekers, die hier regelmatig komen om te profiteren van haar genezende eigenschappen. Al dat en nog veel meer maakt de Dode Zee zo belangwekkend, zo boeiend en zo apart.