Explore the World

Rondreis Florida 2012
De vliegtickets, auto, hotels en park tickets zijn geboekt dus onze zomerreis is geregeld. Samen met Annechien gaan we 2 weken naar Florida; lekker genieten in Orlando en via de westkust zullen we afzakken met als eindbestemming Miami.

Maandag 13 augustus
D46E1858356715CAA72BF6983B9AF595
We vertrekken om 5:30 uur vanuit Berghem en rijden naar het Q-park in Brussel. Bagage overladen in een busje en we worden netjes voor de deur van de vertrekhal afgezet. We zijn lekker op tijd en na wat security vragen beantwoord te hebben kunnen we de bagage afgeven en vertrekken we rond 11:00 uur met US Airlines naar Philadelphia.
Hier moeten we de bagage opnieuw inchecken voor onze binnenlandse vlucht naar Orlando. Het vliegen bevalt Annechien goed. Lekker relaxed, genoeg te eten en te drinken hoewel ze de sandwich met mozzarella niet echt weet te waarderen ;-) Onderweg kijken we Gooische vrouwen dus vervelen doen we ons niet.
Als huurauto hebben we een SUV, ruimte genoeg dus. Annechien kijkt haar ogen uit als we vanaf het vliegveld naar ons hotel rijden. Na aankomst snel even een paar dingen halen bij de supermarkt, douchen en naar bed.

Dinsdag 14 augustus

IMGP0193
We hebben een flex ticket plus geboekt en dat betekent dat we 14 dagen onbeperkt toegang hebben tot 5 pret- en waterparken in Orlando en 1 in Tampa.. We kunnen in Orlando kiezen uit:
Seaworld
Aquatica
Universal
Wet and Wild
Islands of adventure

Vandaag staat Seaworld op het programma. Dit is een van de mooiste, grootste en populaire zeedierenpark ter wereld waarbij de nadruk ligt op onderwijs, onderzoek en dierenbescherming. Behalve dat heeft het park ook veel amusement te bieden. Na het ontbijt gaan we op pad en als we aankomen is het park net open. Om 9:30 uur hebben we onze 1e achtbaan er opzitten; de ”Manta” … een rollercoaster waar je onder hangt, gekanteld wordt en er volledig gedesoriënteerd uit komt. Daarna bezoeken we de shows in het Dolphin theater, krijgen we een echte Orka douche in het Shamu stadium en hebben geluk: we zitten bijna vooraan, maar komen zeiknat uit de show. In de stingray lagoon kunnen we de stingrays aaien, maar ook de dolfijnen kunnen aangeraakt worden in de Dolphin Cove. Het blijft vreemd om deze spek gladdde dieren zo dichtbij te zien, te ruiken, te voelen etc.
IMGP0195
In de Arctic zien we de polarbeer, beluga whale en zwemt een walrus rond. Voor Annechien een leuke ervaring om kennis te maken met deze pooldieren; de leefomgeving is goed nagebootst. Einde middag gaan we in de Kraken; weer een rollercoaster maar deze gaat hoger, is langer en bevat meer loopings etc. Net voordat we willen in stappen moet iedereen er weer uit en blijkt dat de schoonmaakploeg eerst aan de slag moet. (niet iedereen kan er tegen en er is flink overgegeven;-) Nadat we praktisch alles gezien hebben en in het onderwaterbassin bij de dolfijnen staan breekt er een tropische stortbui uit en worden veel attracties gesloten. Wij houden het voor gezien en gaan terug naar het hotel. Onderweg stoppen we bij een mall en gaan even outlet shoppen. Annechien maakt kennis met Taco Bell en als we daar een hapje gegeten hebben besluiten we te gaan zwemmen. Dat kan hier tot 23:30 uur en vanuit de jacuzzi kijken we op de kermis aan de international drive. Kortom een geslaagde dag … Cool!

Woensdag 15 augustus

DSC03441 (1)
Vanmorgen uitgeslapen en daarna bij Ponderosa wezen ontbijten; uiteraard een Amerikaans ontbijt met pancakes. Daarna terug naar het hotel, spullen pakken en op naar Aquatica. Dit is een waterpark met allerlei soorten waterglijbanen met en zonder banden. Het transport door het park vindt plaats via een wildwaterbaan en een van de leukste glijbanen is de dolphin plunge. Hier ga je dwars door het dolfijnen bassin en zien de dieren jou in hun territorium. We hebben het hier prima naar ons zin en blijven tot het park sluit; we hebben geluk want als we weggaan kunnen we nog even meekijken bij een dolfijnen training. s’Avonds gaan we Indiaas eten en genieten van de verschillende curry’s. Net als de vorige dag komt er nog even een tropische regenbui voorbij. We maken alle weertypen mee die er zijn in Florida.

Donderdag 16 augustus

Om 9:00 uur zijn we bij Universal Studio’s. De entree ziet er uit als de entree van een Hollywood studio van vroeger. We gaan direct door naar de attracties en bijven niet hangen op het plaza van de stars. Als een van de eerste gaan we de nieuwste rollercoaster in. Deze gaat stijl omhoog en daarna stort je naar beneden. Onderweg hoor je de muziek die je bij aanvang van de rit uitgekozen hebt … een super ervaring! De wachttijden zijn niet lang en we nemen alle attracties die we tegen komen. Er zijn ook weer veel shows, doen mee aan het maken van een film en zien rond 17:00 uur de parade voorbij komen. We eten op de citywalk in Jamaicaanse sfeer bij Bob Marly en gaan daarna naar Islands of Adventure. Dit park ligt naast Universal en we hebben nog 2 uur voor het park sluit. Annechien kiest de attractie ”Incredible Hulk” als 1e uit en dat blijkt een rollercoaster te zijn die voor ons de allersnelste tot nu toe is. Super gaaf maar net na het avondeten was dat misschien niet de beste keus (ha,ha). Daarna door naar Jurassic park waar we flink nat uit kwamen. met 35 graden is dat trouwens niet verkeerd…. We hebben nog net de tijd om naar Zweinstein te gaan _ het land van Harry Potter. Ook hier weer een geweldige attractie en we kijken onze ogen uit. Om 21:00 uur gaat het park dicht en gaan we via het hardrock hotel terug naar de city walk. Het is nog steeds erg warm en we besluiten het hier voor gezien te houden, terug naar het hotel te gaan en daar nog even lekker te gaan zwemmen.
Weer een heerlijke dag gehad en we hebben het erg gezellig met zijn drietjes. Om met de woorden van Annechien af te sluiten ”supergaaf!”

Vrijdag 17 augustus
IMGP0370
Wet’n Wild stond vandaag op het programma. Dit is het oudste waterwerk ter wereld en heeft fantastische waterattracties. Eerst een beetje uitgeslapen en daarna zijn we de weg over gestoken en naar dit waterpark gegaan. Tussendoor hadden we een tropische stortbui en moest iedereen het water uit i.v.m. het onweer. Zo’n buitje hebben we iedere dag wel een keer, maar daarna is het weer snel mooi. De glijbanen waren erg hoog en we gingen hard naar beneden. Meestal met een band, boot of mat en soms konden we zelf glijden. Rond 21:00 uur ging het waterpark dicht en zijn we snel even wat gaan eten en terug naar ons hotel gegaan.

Zaterdag 18 augustus
IMGP0393
Onze laatste dag in Orlando, dus nog een keer terug geweest naar Islands of Adventure en Universal. De hele dag zijn we van de achtbanen af gegaan en hebben alles van Harry Potter op ons gemak gedaan en bekeken. Alles is fantastisch mooi gemaakt en aan de afwerking is goed gedacht. Bij „Lost continent” was het ook fantastisch….ook hier weer een spectaculaire attractie. We zijn bij NBA (Basketbal sport cafe) nog wat wezen drinken en daarna de auto opgehaald en onderweg lekker wezen eten. Morgenochtend vroeg vertrekken we naar Tampa.

Zondag 19 augustus
IMGP0520
Vandaag laten we Orlando achter ons en gaan naar Tampa. Ligt aan de westkust van Florida en we bezoeken Bush Gardens. Dit is een themapark, maar tegelijkertijd een van de beste dierentuinen van de USA. Je kunt er op safari, maar ook hebben ze verschillende roller coasters. Hier zijn we van de stijlste achtbaan ter wereld afgegaan: 90 graden recht naar beneden.
Giraffes, gorilla’s, neushoorns en veel andere dieren zijn we hier tegen gekomen, maar ook cheeta’s, leeuwen, hyena’s + een grote savanne. Rond de middag werden alle attracties stil gelegd i.v.m. lichtflitsen (onweer). Daar zijn we inmiddels al aan gewend, want dit is iedere dag zo. We zijn op tijd vertrokken uit het park en hebben de kustroute gereden via St.Petersburg en Fort Meyers naar de Sanibel islands. Wij overnachten op Captiva Island en slapen in het South Seas waar we een 2 kamer appartement hebben.
We verblijven hier 2 nachten, dus voor de dames wordt het lekker strand, zwemmen en relaxen en Tino gaat op pad met zijn camera; er zitten hier een paar honderd soorten vogels dus die moeten gespot worden.

Maandag 20 augustus
Captiva en Sanivel Island zijn makkelijk te bereiken en op de eilanden heerst een ontspannen Caribisch sfeertje. De eilanden staan bekend om de vele schelpen en die vinden we volop. We krijgen gelukkig geen last van de Captiva crouch (= de lichaamshouding van de schelpen verzamelaars). Tino vertrekt als het licht wordt en bezoekt het J.N. Ding Darling NP. De dames ontbijten bij Starbucks en verkennen de omgeving. Tussendoor een duik in de zee, maar afkoelen is er niet bij, want het water is erg warm. Na de lunch gaan we met zijn allen terug naar het strand en blijven tot einde dag springen en duiken in de hoge golven. Dit is de Golf van Mexico en hij is op dit stuk lekker wild. s’ Avonds gaan we uit eten en bekijken we de foto’s die Tino gemaakt heeft

Dinsdag 21 augustus
Everglades-Swamp
Vandaag reizen we door en brengen een bezoek aan de Everglades. We gaan in dit national park met een boot mee en spotten onderweg wilde dolfijnen. Ze zwemmen rondom de boot en springen en duikelen in het water. Ook zien we een manatee (=zeekoe) onderweg en uiteraard weer veel vogels. Het is een mooie tocht tussen de vele mangrove eilanden door. Daarna rijden we door, lunchen bij subway en stoppen een eindje verder voor een tochtje op het water met een airboat. We krijgen gehoorbeschermers op en scheuren tussen de mangroves door. Dit gedeelte is in privé bezit en daardoor mag er harder gevaren worden dan in andere gedeelten. We komen onderweg weer alligators tegen; in de everglades zijn geen krokodillen).
Na afloop lopen we de boardwalk en zien papegaaien en kleine alligators. Daarna vervolgen we onze weg door de Everglades en belanden in de voorstad van Miami. Hier komen we aan rond de spits en het is dan ook enorm druk. Via Miami Downtown rijden we door naar Miami Beach waar we verblijven in het Catalina hotel. Als we ingecheckt zijn steken we de weg over en zijn na 50 meter op het strand. Nu zijn we aan de andere kant van Florida en kunnen we zwemmen in de Atlantische oceaan. s’ Avonds eten we Japans ….

Woensdag 22 augustus
imgres
We vertrekken al vroeg richting Fort Lauderdale en ontbijten onderweg. Ontmoeten een groepje oudere heren (85+) die elke woensdagmorgen met elkaar bijkletsen bij de Mac. Ze waren nieuwsgierig waar wij vandaan kwamen en vonden Annechien ”a nice and pretty girl”. Bij Sears en Macy zijn we wezen shoppen en daarna op ons gemak terug naar Miami en de auto weer ingeleverd. Met de taxi het laatste stukje afgelegd, snel omkleden, lunchen en naar het strand. Voor vanavond staat een etentje op Ocean Drive op het programma.

Donderdag 23 augustus

IMGP0710
Vandaag lekker wezen ontbijten bij een croissanterie iets verder op Collins avenue. Daarna onze strandspullen gehaald, bedjes en parasol geregeld en we zijn er klaar voor …. Annechien en Ans hebben besloten om samen te gaan parasailen en ze hebben Tino gecharterd om daar wat mooie foto’s van te maken. We melden ons en krijgen ons zwemvest aan en springen de zodiak in die ons aflevert bij de boot waar we mee gaan parasailen. We gaan samen met 2 Canadezen die Nederlandse roots hebben. Al snel krijgen we een tuigje om en worden we vast gemaakt aan het harnas van de parachute.
De lijn wordt gevierd en … we zijn de lucht in. Het is een prachtig uitzicht en we varen vanaf de haven poort langs het strand van Ocean Drive. Onder ons zien we 4 grote zee schildpadden zwemmen; het water is erg helder en we kunnen dan ook goed zien. Aan het einde van de rit krijgen we een splash in het water en daarna worden we weer binnengehaald op de boot. De rest van de dag hebben we doorgebracht aan het strand en vooral in het water want het is vandaag erg heet. We sluiten af met een terrasje en gaan daarna het zand van ons afspoelen…weer een topdag gehad!

Vrijdag 24 augustus
IMGP0767
We staan vroeg op, snel ontbijten en dan naar Avis. Tino gaat de auto ophalen, Ans en Annechien verzamelen de snorkel uitrusting en wachten af waar Tino mee terug komt. Blijkt een Cabrio Ford Mustang te zijn. Het is nog vroeg en dat betekent …kap eraf en lekker de wind door onze haren laten waaien. Naarmate de uren vorderen wordt het steeds heter en moeten we ons extra insmeren tegen de zon. We rijden de weg naar de Keys en boeken een trip in het National Park waar een koraal rif ligt. Om 12:30 uur moeten we ons melden, maar tot die tijd besluiten we om nog een eind door te rijden en onderweg vast een hapje te eten. Als we ons op de afgesproken tijd melden blijkt de trip gecanceld te worden, omdat de zee erg ruw is en de wind steeds harder opsteekt. Dit blijkt de voorbode van hurricane Isaac te zijn die op Miami afstevent.
IMGP0795
Het weer begint te betrekken en een uur later barst een enorme regenbui los. Wij duiken een sport mall in en gaan shoppen. Als we s’avonds terug rijden naar Miami wordt het weer steeds slechter en zien we onderweg afgebroken palmtakken liggen en staan er enorme plassen. Terug bij het hotel pakken we vast onze spullen in en gaan dan eten bij een Mexicaans restaurant. Weer barst er een enorme bui los en na een aantal uur afgewacht te hebben waden we tot aan onze enkels door het water terug naar het hotel. We zien de brandweer bezig, maar het helpt nog niet veel. Op TV zien we continue het ”hurricane” nieuws en we horen dat als het weer zo blijft we de volgende dag niet terug zullen vliegen….. we wachten af, Annechien ziet het wel zitten om nog een paar dagen extra vakantie te hebben van school ;-)

Zaterdag 25 augustus
imgres
Als we wakker worden regent het nog steeds flink, maar de wind is een stuk minder. Tino brengt de huurauto weg en de dames pakken de laatste spullen in. Om 10:00 uur komt onze transfer naar Miami international airport en kunnen we inchecken voor onze vlucht. In Philadelphia zien we dat Isaac inmiddels de keys bereikt heeft en dat de gouverneur de noodtoestand heeft uitgeroepen. Blij dat wij Florida weer verlaten hebben, want hier zit niemand op te wachten. Als we taxiën staat er een flinke wachtrij van vliegtuigen die omgeleid worden en hebben we wat vertraging opgelopen. We sturen snel een mail naar het thuisfront zodat ze weten dat we uiteindelijk morgen weer - zoals gepland- zullen aankomen in Brussel.