Zuid Afrika (2014)

Zondag
We maken kennis met de eigenaar van ons guesthouse en dit blijkt een leuke man te zijn die enthousiast verteld over zijn reizen die hij heeft afgelegd. Hij sliep dan in een tent die op het dak van de auto zit. Dit zie je veel in Afrika en is handig als je er op uit trekt.
Daarna stappen wij ook in onze pick up want we hebben vandaag een mooie tocht op het programma staan. We gaan naar het noorden en rijden de panorama route. We stoppen als eerste in de buurt van Sabie en klimmen naar een van de 3 watervallen. Altijd mooi om te zien hoe het water naar beneden valt. Daarna rijden we door naar het plaatsje Graskop en halen even wat boodschappen want we gaan ergens onderweg picknicken.
Tino speelt voor gids en we maken onderweg een aantal stops. Die hebben mooie namen zoals God's Window, Pinnacle, Drie Rondavels en bieden allemaal een prachtig uitzicht. De leukste stop is bij de Bourke’s Luck Potholes; hier bevinden zich allemaal rotsgaten in de kloof waar de Treur rivier doorheen loopt. We klimmen over de rotsen en hangen even lekker met de voetjes in het water. Inmiddels rijden we door het Blyde River Reserve en zien de prachtigste kleuren in de canyon. Wat is Zuid Afrika toch een schitterend land! Daarna rijden we terug want de zon begint onder te gaan. We bezoeken nog even het goudzoekers stadje Pilgrims rest, maar dit is uitgestorven en we rijden snel door. Inmiddels in het donker terug naar Witrivier wat niet fijn rijden is door de bochtige weg door de bergen. Weer een baie mooie dag achter de rug ... Dat zullen we missen want morgen gaan we terug naar Jo'burg.

Maandag
Na het ontbijt vertrekken we uit Witrivier en rijden door naar Johannesburg. Onderweg maken we een stop in de plaats Middelburg en bezoeken daar de cultural village van de oorspronkelijke bewoners. Het is een open lucht museum maar is compleet uitgestorven; de enige aanwezige is een dood konijn. We hebben het al snel bekeken en gaan even langs de Spar om wateren in te slaan. We lunchen in het gras midden in het stadje en genieten van het heerlijke weer. Daarna reizen we verder want om 16:00 uur moet de auto ingeleverd worden. Als alle formaliteiten afgehandeld zijn worden we weggebracht naar het vliegveld en checken we snel onze bagage in. We vliegen pas om 23:00 uur vanavond dus we hebben nog uren voor de boeg. Om die tijd te overbruggen gaan we met de shuttlebus naar het Empressor Palace waar we in stijl afscheid nemen van Afrika. Eerst een lekkere cocktail bij Hooters gevolgd door een heerlijke struisvogel biefstuk bij een Afrikaans eethuis. Tino heeft voor de game platter gekozen en heeft behalve de struisvogel ook nog een stuk kudu, impala en wrattenzwijn op zijn bord liggen. Daarna weer terug naar het vliegveld voor onze vlucht terug naar Amsterdam.

We kijken terug op een prachtige reis. Malawi, Zambia, Mozambique en Swaziland zijn landen waar we weinig andere toeristen tegen gekomen zijn. De bevolking was erg vriendelijk en de landen hebben een authentieke sfeer. Hier zijn we het "echte" Afrika tegen gekomen. Zuid Afrika was als vanouds ... Genoten van de leuke Afrikaanse taal en van de mooie Blyde river canyon. We hebben het met zijn vieren erg gezellig gehad en de plannen voor de volgende gezamenlijke reis zijn al weer gemaakt.

Taal
Het Afrikaans is een van de twee officiële talen van de Republiek van Zuid- Afrika, en de moedertaal van ongeveer 4 miljoen Zuid Afrikanen, en verder nog wat bevolkingsgroepen in Namibië in het oosten van Zimbabwe.
De oorsprong van het Afrikaans ligt in de dialect- en volkstaal van de eerste kolonisten. Zij kwamen uit diverse streken, maar vnl. uit Zuid-Holland, Zeeland en het westen van Utrecht. De contacten met het moederland verwaterden al snel en de dialecten vermengden zich met de gebruikelijke gevolgen: de taal nivelleerde en men koos willekeurig uit de verschillen in uitspraak, woordgebruik en zinsbouw, en ontwikkelde een sterke neiging tot vereenvoudiging. Zo verdwenen vervoeging en verbuiging grotendeels.