Mozambique

Dinsdag
Met een beetje vertraging vertrekken we en maken een tussenlanding op Vilanculos. We blijven met een paar passagiers over en vliegen snel door naar Inhambane. Beneden ons zien we de Indische oceaan met helder blauw water en zandstranden. Verder ziet Mozambique er van uit de lucht groen uit. Als we geland zijn staat onze contact persoon er nog niet en we worden dan ook direct aangesproken door verschillende mensen die ons wel weg willen brengen en zo wat kunnen verdienen. Nadat Edward even gebeld heeft komt even later onze 4wd aanrijden en kunnen we al snel weg. Het verkeer rijdt hier links en dat betekent ook links schakelen.
Even wennen maar het gaat prima. Onderweg zien we hoe het het dagelijkse leven zich af speelt. Veel hutjes waar van alles te koop is, vrouwen die van alles op hun hoofd sjouwen (dat zie je mannen dus nooit doen), kinderen in schooluniform en jongetjes die grote tijgergarnalen proberen te verkopen... Kortom we hebben genoeg te zien onderweg. De wegen zijn slecht en als we in de buurt van Tofo aankomen blijkt dat het asfalt stopt en we overgaan op een hobbelpad met diepe sporen en heel veel zand. We vragen ons af waar we nu weer belanden maar na even zoeken komen we bij ons guesthouse. Dit ligt praktisch aan het strand en we hebben een grote kamer met een heerlijk terras. Na aankomst gaan we door naar Piri-Piri; een van de lokale duikscholen die ook snorkeltrips en oceaan safari's organiseren. Edward en Ingrid gaan duiken en wij gaan snorkelen. Dit betekent dat we met een boot de oceaan op gaan waar onder anderen manta's, walvis haaien en humpback whales te zien zijn. Als deze gespot worden ga je het water in en kun je snorkelen met deze dieren. Klinkt goed, dus duimen voor een rustige zee morgen, want die is nu behoorlijk ruw.
Daarna lopen we over het strand naar de markt. Hier kun je in wat kraampjes wat zaken kopen en zijn een aantal restaurantjes. Het is inmiddels donker geworden en we hebben onze hoofdlampjes nodig om te zien waar we lopen. Overal zandpaden en Tofo city blijkt een klein gehucht te zijn wat prachtig gelegen is aan een baai. We eten in een lokaal restaurantje en zijn de enige gasten. Het smaakt prima; na het zien van de grote garnalen langs de weg hebben wij door ook zin ingekregen en we laten het ons dan ook lekker smaken.

Woensdag
We hebben ons inmiddels helemaal aangepast aan het Afrikaanse ritme en zijn voor 6:00 uur al wakker. Het waait hard en de zee is ruw. Fingers crossed en hopen dat het later op de ochtend beter is. Bij het ontbijt blijken Edward en Ingrid hun duiktrip ook gecanceld te hebben en samen met een Belgische dame nemen we ruim de tijd om reiservaringen uit te wisselen. Om 10:30 uur gaan we naar Piri-Piri en net als we onze wetsuits aan hebben wordt de tocht afgeblazen; te veel wind, morgen een nieuwe poging. Ingrid en Edward kunnen in de middag nog mee bij een andere duikschool voor een duik in de baai, maar ook hier zijn geen snorkelopties. Wij gaan Tofo verkennen en vermaken ons op het strand. Het is hier authentiek en er zijn weinig  toeristen. Hooguit wat backpackers en dat betekent dat er niet continue allemaal mensen op je afkomen en van alles aan je opdringen. Als je niets koopt is het ook goed. Als we op het strand zitten komen er 2 broertjes gezellig bij ons zitten en die vinden het machtig interessant om een beetje bij te kletsen. Om 18:00 uur gaan we naar een restaurantje aan het strand en daar komt iemand van het Marinepark het een en ander uitleggen over de whale sharks. Deze kunnen tot 20 meter lang worden en zwemmen volop in de wateren rondom Tofo. Het is erg interessant en leuk om te zien dat onderzoekers in Utrecht ook betrokken zijn bij dit project. Na afloop lopen we over het strand naar de markt en gaan een pizza eten bij Branco's. Dit is de locale pizzeria waar een leuke, relaxte sfeer heerst en waar je als vrouw verwend wordt. Iedere keer komt er een hapje langs wat alleen voor de ladies is ... De heren hebben dus pech ;-)

Donderdag
Lekker op ons gemak op het buitenterras van een uitgebreid ontbijt genoten en daarna even checken of ons snorkel avontuur door gaat. Helaas ... Nog steeds te veel wind en een ruwe zee dus alles is weer gecanceld. We besluiten om eerst even een rondje Tofu te doen en daarna naar Ihambane te vertrekken. Onderweg zien we weer van alles langs de weg want het leven speelt zich hier buiten af. De kinderen lopen in schooluniform langs de weg en de vrouwen werken op het land of zijn druk bezig rond hun hut. We bezoeken de lokale markt (altijd leuk) en lunchen in de hoofdstraat. Binnenkort zijn hier verkiezingen en de verschillende aanhangers van de diverse kandidaten laten zich horen. Je ziet veel kinderen die sinaasappels verkopen, van een aantal horen we dat dit voor de schoolboeken is. Of dat echt zo is .... Geen idee. Als we weer terug zijn in Tofo gaan we het strand op en klimmen een duin op. Ineens zien we een humpback whale die uit het water komt en we kijken gefascineerd toe. De komende 2 uur zien we ze om de zoveel tijd buitelen in het water. Zo'n gaaf gezicht! s'Avonds gaan we op zoek naar een tentje waar we reuzengarnalen kunnen eten. Overal pech want nergens meer te krijgen dus uiteindelijk belanden we in een hotel waar we een seafood platter eten. Morgen een nieuwe poging.

Vrijdag

We vertrekken op tijd want we moeten vandaag een flink eind rijden. Onze huurauto lijkt een koelkast op wielen (Nissan pick up met een afgesloten bak waar ook een koelkast in zit). Onderweg genoeg te zien want alles speelt zich in Mozambique langs de weg af. Als we een tijdje onderweg zijn worden we aangehouden door de politie; ze willen de papieren zien en na een beetje heen en weer gepraat mogen we door. Een kwartier later worden we weer aangehouden; nu hebben we volgens de agent te hard gereden. Met receipt kost het 4000 MT en zonder 2000 MT. We sprokkelen 1400 MT bij elkaar en daar komen we mee weg. Kennis gemaakt met de corruptie;-)
We schieten niet echt op met al die snelheidsbeperkingen maar rond 16:00 uur komen we op onze eindbestemming voor vandaag aan. We belanden op een soort boerderij waar allemaal chalets bijgebouwd zijn. Het is er vooral veilig want overal zitten sloten en tralies voor de ramen en deuren. Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld maar schijnbaar is het nodig. Morgen rijden we verder en gaan dan Mozambique verlaten en rijden via Swaziland door naar Zuid Afrika.