Zambia

Zondag
We zijn al heel vroeg wakker want het is vannacht hard gaan waaien en het water klotst onder onze hut tegen de rotsen. Nog snel even een broodje en dan zitten we om 6:00 uur in de boot die ons terug brengt naar het vaste land. Onderweg zwaaien de vissers vrolijk naar ons die terugkeren van het nachtelijke vissen. De chauffeur staat al klaar en we maken ons op voor de terugrit naar Llongwe. Het is vandaag zondag en de vrouwen hebben zich mooi aangekleed en het is druk langs de weg. Druk bij de openlucht kerk, maar ook op de markt en op straat wordt gewerkt. Als we aankomen op het vliegveld worden we snel langs de rij geleid en blijken we een prive vlucht te hebben met een Cesna.
We wachten in de lounge en als de piloot klaar is kunnen we vertrekken. We hebben wel eens vaker met kleine toestellen gevlogen, maar een internationale vlucht met zo'n klein toestel is weer een nieuwe ervaring. Na een uur arriveren we in Zambia op Mfuwe AirPort en zijn dan nog even tijd kwijt met de administratie. Net als bij aankomst in Malawi wordt ook hier onze temperatuur gemeten en worden ook de GGD boekjes grondig bekeken. Als we klaar zijn maken we kennis met onze gids en stappen we op onze safari wagen. Lekker ruim ... 9 zitplaatsen voor 4 personen.  Onderweg naar de lodge wordt er volop door voorbijgangers naar ons gezwaaid en we zwaaien vrolijk terug. Als we aankomen bij de Kapani lodge worden we ontvangen met een welkomst drankje. Over een half uur begint onze eerste safari en we hebben er zin in.

Als we het terrein van de lodge af zijn en de weg op draaien komen we na een paar kilometer een leeuw tegen die de weg oversteekt. De dieren komen dus ook uit het South Luangwe NP! Er blijken ook nog 3 welpen en een andere leeuw te zijn en die zijn ook van plan om oversteken. Achter ons komt een nietsvermoedende visser met een mandje vis op zijn fiets aan rijden en die schrikt enorm als hij ziet dat hij tussen deze leeuwen in is terecht gekomen. Mazzel dat wij zo'n grote terreinwagen hebben dus hij wordt met fiets en al opgehesen en wacht net als ons af wat er nog komen gaat. Al snel duiken er ook een aantal olifanten op die op een paar meter afstand stoppen; wat een machtig gezicht als die voor je staan en op hun dooie gemak de takken uit de bomen halen en op eten. We rijden verder en op de T splitsing nemen we afscheid van de visser die ons enorm dankbaar is; je wilt niet weten wat er had kunnen gebeuren. Het verhaal gaat al snel als een lopend vuurtje rond en onze gids vertelt het aan ieder die het wil horen. We rijden het park in en spotten roofvogels in nesten boven ons. Overal lopen impala's en apen. Als het donker is gaat de lamp aan en zien we luipaarden in een boom. Blijkt dat een vrouwtje met een jong in de boom liggen te eten van een impala die ze mee naar boven hebben genomen. Gaaf om te zien vooral omdat er onder de boom al een hyena rond loopt die de restjes wilt hebben. Als we uitgekeken zijn wacht ons nog een diner in de lodge; die prachtig ligt aan een open savanne met waterholes waar het wild regelmatig komt drinken.
Als we naar ons huisje willen gaan is het donker en dan mag je niet zonder begeleiding rond lopen. Het wild loopt hier ook op het terrein en we zien dan ook een nijlpaard bij ons huisje op zijn gemak staan grazen!

Maandag
Om 6:00 uur gaan we op weg voor onze volgende game drive. Spotten zebra's, giraffen, wratten zwijnen, apen, antilopen, impala's, olifanten, nijlpaarden en veel vogels. Onze gids heeft koffie en thee meegenomen en we maken een stop ergens op de savanne tussen de dieren. Hoe mooi kan je het hebben? Als we terugkomen hebben we een paar uur "vrij" en gaan na de lunch lekker zwemmen. Om 16:00 uur staat de volgende game drive op de agenda dus even tijd om te relaxen.
We rijden weer het park in en gaan weer op zoek. Na een tijdje zien we een leeuw en dat blijkt later een groep van een stuk of tien te zijn. Ze liggen lang uit en het is nog te warm voor ze om in actie te komen. We besluiten door te rijden en komen later wel terug. Tegen zonsondergang stoppen we voor een sundowner bij de rivier en krijgen daar lekkere hapjes bij. Daarna gaat de hulp van de chauffeur met de lamp aan de slag om het wild te spotten want het is inmiddels donker geworden.  We komen de leeuwen weer tegen en die lopen achter een groep buffels aan. Ze trekken zich weinig aan van de terreinwagens die staan te kijken en gaan hun eigen gang. Tegen 20:00 uur zijn we terug bij de lodge en genieten van het diner ... We hebben weer een geweldige dag achter de rug.

Dinsdag
Om 5:30 uur worden we gewekt, snel even ontbijten (wordt buiten op een houtvuurtje bereid), rugzakken op de wagen en we nemen afscheid. Voor de komende nachten zitten we dieper in het park en verblijven we in bushcamps.
Onze game drive eindigt bij het 1e bushcamp en heet Nsolo. Onder weg komen we een groep maraboes tegen die om de beurt klapwiekend vertrekken. Machtig gezicht als die grote groep vogels boven ons zweeft. Het laatste stuk wordt er flink doorgereden want in dit gebied zit de tsetse vlieg die gemeen kan steken en die "sleep sickness" overbrengt. Ook hier wacht ons hier weer een geweldig verblijf. We worden weer ontvangen met een nat gastendoekje en dat frist na de stoffige rit lekker op. We drinken onze welkomst cocktail en worden naar onze hut gebracht. Terras erbij en de badkamer bevindt zich buiten ... We douchen dus met uitzicht op de impala's en zebra's. Het kan niet mooier! Na de lunch weer siësta tijd en dan weer op pad voor de game drive. We spotten naast het gebruikelijke wild een luipaard dat net uit de boom klimt. Onderweg maken we een stop voor de sundowner en hier wordt het nog mooier aangepakt. Eerst staat er iemand achter een tafeltje met warm water , zeep en een natte doek. Daarna krijgen we een glas champagne met heerlijke hapjes. Samen met 2 Spanjaarden en Duits meisje genieten we van alles. Er brandt een vuurtje, er staan stoelen en er lopen 2 gewapende mannen rond die de omgeving in de gaten houden. Veiligheid staat voorop! Zo de zon te zien onder gaan is wel heel speciaal! Daarna weer snel verder en kijken of we het luipaard nog in actie kunnen zien; helaas zien we hem niet jagen maar loopt hij ons wel dichtbij voorbij. We komen ook hyena's tegen en een servetkat. In het donker zie je toch weer heel veel ander wild dan bij daglicht.
Als we terugkomen genieten we met de andere 3 gasten van een lekker diner en duiken we moe onze bedden in.

Woensdag
Om 5:30 uur onze wake up call en na het ontbijt gaan we lopend naar het volgende bushcamp. Onze bagage wordt gebracht en het enige wat wij mee moeten nemen zijn onze camera's. We krijgen nog een korte briefing en dan gaan we op pad. Voorop loopt Patrick (camouflage pak aan met geweer), daarna volgt Prince (gids), daarna volgen wij met zijn vieren en Ruben is de hekkensluiter. Hij draagt water, thee, koffie etc. met zich mee. Onderweg stuiten we op een groep olifanten en moeten we een stuk omlopen. Toch weer een hele andere ervaring als je te voet de bush in gaat in plaats van met de terreinwagen. Het is een tocht van een dikke 15 km en we lopen afwisselend door de droge rivierbedding, struik gewas en savanne. Net voordat het echt heet begint te worden arriveren we bij Kukuli en wacht de gebruikelijke ontvangst. We zijn de enige gasten en worden naar onze tent gebracht. Vanuit ons bed zien we het wild lopen en de nijlpaarden in de rivier liggen. Op het terras zitten de apen en ondanks het feit dat we ver van de bewoonde wereld zitten is er stromend water, normale stroom (lang leve de solar energie) en ontbreekt het aan niets. Worden weer een paar heerlijke dagen ....
Hoogtepunt van de avond game drive is een onverwachte ontmoeting met een kudde olifanten waar ook twee jong baby olifantjes bij zitten. Een paar meter voor ons zien we het jong bij zijn moeder staan te drinken terwijl Ma olifant rustig staat te eten. Als we terugkomen worden we naar onze tenten gebracht. Edward en Ingrid kunnen er zo in, maar bij ons staat bezoek. Daar staat op zijn dooie akkertje een olifant van de boom naast de tent te eten. We moeten even afwachten tot hij weggejaagd is voor we naar binnen mogen...

Donderdag
We zijn al weer vroeg wakker. Vannacht een paar keer gewekt door het geluid van de nijlpaarden die voor het bushcamp in het water liggen. Als we gaan ontbijten zien we grote hopen olifantenpoep en afgebroken takken liggen ... De olifanten hebben het zich laten smaken. Ontbijten doen we in Afrika lekker buiten; op een vuurtje worden de eieren gebakken en een ander vuurtje is voor de koffie en de thee. Om 6:30 uur trekken we er weer op uit. Op de savanne zien we al het wild bij elkaar en in het water dobberen de krokodillen. Bij de rivier weer veel nijlpaarden waarvan een groot mannetje druk bezig is om met een vrouwtje voor het nageslacht te zorgen. Ook loopt er eentje voorbij op drie poten en zien we dat hij zijn bek gebruikt om op te steunen tijdens het lopen. We rijden verder en zien een grote groep gieren op het pad zitten. Die zijn een nijlpaard aan het opeten en de gids verwacht dat deze er nu twee dagen ligt. Ze hollen hem helemaal uit en verdwijnen volledig in het dier. Als de gieren klaar zijn nemen de hyena's het over want zij ruimen de botten op. De natuur heeft het goed geregeld! Tegen elf uur zijn we terug op het bushcamp en gaan we lunchen en hebben we vrij tot vier uur. Het is per slotte vakantie en het is te heet om er nu op uit te trekken.
Om 16:00 uur gaan we weer op pad en net buiten het bushcamp stuiten we op een hyena die lekker in de schaduw ligt te wachten tot het koeler wordt. Een eindje verder op staan weer olifanten en deze komen erg dicht bij. Na de sundowner gaat de lamp aan en zien we een luipaard die gaat jagen. We volgen deze een tijdje en wachten af wat er verder nog te gebeuren staat. Helaas geen kill maar wel dit prachtige beest van dichtbij kunnen zien.

Vrijdag
Onze laatste game drive en daarna door naar het vliegveld. Als we willen vertrekken blijkt dat we een lekke band hebben en moet deze verwisseld worden. beter hier dan tussen het wild. Tijdens de drive maken een tocht vanuit de bush weer terug naar de bewoonde wereld. Onderweg zien een groep leeuwen die een kudde buffels gadeslaat die water gaan drinken. Als de buffels terugkomen hebben de leeuwen zich opgesteld om te kijken of ze hier hun prooi kunnen bemachtigen. Spannend en wij zitten er met onze neus bovenop!
Helaas wordt de kill afgebroken en moeten wij door om ons vliegtuig te halen. We vliegen eerst na Lusaka en vliegen later door naar Lower Zambezi. Op Lusaka Airport staat weer iemand klaar met een bordje met onze namen er op. De bagage wordt verzameld en we kunnen direct gaan inchecken. We vliegen nu met 6 personen en moeten onderweg even 2 mensen afzetten ergens in de Bush. Daarna gaan we snel door en landen 10 minuten later op de Royal air strip. We hebben onderweg olifanten uit de lucht kunnen spotten dus we zijn benieuwd wat ons hier verder te wachten staat. We maken nog een korte game drive en genieten van een kudde buffels die in het donker water komen drinken aan de rand van het Lower Zambezi park.

Zaterdag
We schrikken om 5:30 uur wakker als iemand ons komt wekken en gaan na het ontbijt snel de landrover in. Rijden door het water naar het wildpark en zien veel olifanten waarvan een aantal zich ook flink laten horen. Ook komen we hier kudu's tegen en zoals gewoonlijk veel impala's, antilopen en waterbokken. Als we in een ander gebied in het park terecht komen stuiten we op een mannetjes leeuw die tussen zijn ogen een flinke wond heeft die hij waarschijnlijk op gelopen heeft tijdens de jacht. Als we vlak bij de Zambezi rijden zien we ook nog een groep van 12 leeuwen waarvan een aantal welpen die inmiddels groot genoeg zijn om mee te gaan jagen. Gaaf om er zo dichtbij te staan. Als we uitgekeken zijn maken we een koffiestop en genieten van alles om om ons heen. Daarna belanden we (alweer) tussen een groep olifanten en zien weer jonge olifantjes die bij hun moeder zogen.
Als we rond de middag terug zijn lunchen we en hebben even 2 uur siësta. Wij benutten de tijd om in ons buitenbad op het terras te gaan met uitzicht op de Zambezi rivier en de olifanten en nijlpaarden. Je hoort ons niet klagen ....
Na de siësta vertrekken we voor onze kayak tocht. Het 1e stuk leggen we af met een motorboot en daarna stappen we over in kayaks. Geweldig om tussen de nijlpaarden en krokodillen door te varen maar blij dat er toch een paar meter afstand tussen zit. Op een gegeven moment zien we voor onze ogen een groep olifanten de rivier oversteken; grappig om te zien dat ze hun staart en slurf boven water houden. Je weet het maar nooit met die krokodillen. Het is een prachtige tocht met op de oever veel vogels, apen, antilopen etc.

Zondag
Vandaag gaan we direct na het ontbijt het Lower Zambezi NP in en zullen daar de hele dag gaan doorbrengen. Samen met Murrat, de gids die ons hier begeleidt, brengen we hier een geweldige dag door. Afwisselende landschappen met de bijbehorende dieren die hier leven. We spotten al snel weer een groep van 12 leeuwen die op hun gemak liggen maar ondertussen wel de omgeving in de gaten houden. Als we dieper in het park zijn vinden we ook grote groepen buffels, zebra's en veel andere savanne dieren. De dieren zijn hier veel schuwer dan aan de rand van het park en dat betekent veel actie. Overal weer olifanten die zich op hun gemak voeden met de vruchten die uit de bomen waaien of door de apen naar beneden gegooid worden. De kleintjes komen heldhaftig op ons af en trompetteren. We hebben er al honderden gezien maar ze blijven leuk...

We lunchen onderweg aan de Zambezi en Murrat heeft zoals gewoonlijk weer aan alles gedacht. Uitzicht op Zimbabwe aan de andere kant van de rivier en achter ons de olifanten. Als we alle stoeltjes, tafels en proviand weer in de landrover gehesen hebben rijden we door op zoek naar nog meer moois. Als we aan het einde van de dag ook nog een luipaard zien komen we met een voldaan gevoeld weer terug in de lodge. Daar wacht ons een andere verrassing; er lopen 3 olifanten rond op het terrein en die blijken er al uiten te zijn. We sluipen via de receptie achter de manager aan over het terrein en zien ze naast het terras staan op hun gemak water drinken uit de vijver. Dit is wel een hele goede afsluiter van de dag.

Maandag
Om 7:30 uur zitten we in de boot en gaan we de Zambezi een eind afvaren. Komen weer veel nijlpaarden tegen en op een van de vele eilandjes in de rivier zien we olifanten die aan de rand van het water staan te drinken en grazen. Links van ons zien we weer Zimbabwe en de rechterkust behoort bij Zambia. We zien ook weer veel vogelsoorten en krokodillen die liggen op te warmen in de zon. Na terugkomst aan het einde van de morgen kunnen we nog een uurtje relaxen voor we terug gebracht worden naar de air strip waar weer een vliegtuigje voor ons klaar staat die ons terug brengt naar Lusaka. Daarna vliegen we door naar Johannesburg in Zuid-Afrika en brengen daar de nacht door om de volgende dag door te reizen naar Mozambique. Murrat brengt ons naar de airstrip en daar staat onze piloot ons al op te wachten. We hebben weer een privé vlucht en vliegen over de Zambezi en de wildparken terug naar Lusaka. Daar weer even wennen aan de drukte om ons heen na al die dagen in de bush.
Als we aankomen in Jo'burg is het al donker en lopen we door naar het AirPort hotel. Nog even een klein hapje eten en drinken en dan duiken we ons bed in ... morgen naar Mozambique!!