Malawi

Rondreis 2014: Malawi

Gisteren in de stromende regen thuis weggereden, nog even een kop koffie bij ma gedronken en door naar Schiphol. Inchecken hadden we al gedaan, dus bagage afgeven en op zoek naar Ingrid en Edward. Die stonden al samen met Bram in de aankomsthal op Ingrid haar moeder te wachten die net terugkwam uit Finland. Leuk om ze nog even te zien en daarna afscheid nemen en nog even snel een hapje eten voor we gaan boarden. Om 21:00 uur stijgen we op en vliegen rechtstreeks door naar Nairobi waar we om 6:10 uur de volgende morgen aankomen. We gaan op zoek naar gate 14 voor het volgende deel van onze reis.

We maken een tussenstop in Lusaka (Zambia) en vliegen door naar Llongwe (Malawi). Als we de bagage verzameld hebben en van onze contactpersoon een opfrisser gehad hebben is onze transfer ook gearriveerd. Al snel laten we het vliegveld achter ons en rijden naar Llongwe. Overal zien we mensen langs de weg met van alles op hun hoofd, zelfs kleine meisjes beginnen hier al op jonge leeftijd mee.
De mannen duwen zwaar beladen fietsen voort en we zien verschillende marktplaatsen langs de weg. Ook hoort een uitgebeende geit in een kraampje tot het normale straat beeld. Nadat we de hoofdstad gepasseerd hebben vervolgen we de route en rijden via de bergen naar Cape Maclear. Dit ligt aan Lake Malawi en vanaf dit punt gaan we verder per boot. In het water zijn vrouwen de kleren aan het wassen en kinderen staan met een hoofd vol schuim te wachten tot zij aan de beurt zijn. Na 45 minuten varen komen we aan op Mumba Island. Dit is een ecologisch kamp wat betekent dat er niets wordt beschadigd aan de natuur en als het afgebroken is er na 1 jaar zo goed als niets meer van terug te vinden. We worden rondgeleid en via een brug lopen we naar ons eilandje waar de tenten staan. Die van ons is een bamboe huisje met een aparte hut waar het eco toilet en bucket-douche zich bevinden. Als we willen douchen komt iemand heet water brengen, dit gaat in een emmer en daar zit weer een douchekop onder gemonteerd. Werkt prima...

We hebben een mooi uitzicht over de baai en kunnen lekker relaxen in de hangmat. Dit is een goede start na de lange reis. We gaan al op tijd naar bed en als we opstaan zien we in het kristalheldere water veel vis zwemmen en eten van de onder water rotsen. Verder hoor je het schreeuwen van de visarenden en gekwetter van andere vogels. Ook zie je hier veel hagedissen in allerlei kleuren en grootte. We brengen de dag door met snorkelen, kajakken en maken aan het einde van de dag een Sundown tripje op het water. Dit is inmiddels behoorlijk wild geworden en daar hebben de locale vissers ook last van. We spotten onderweg veel visarenden, wevervogels, kingfishers en vele andere soorten. Als we het geluid van een kikker horen worden we voor het eten verwacht en genieten na van een heerlijke dag. Zaterdag gaan Edward en Ingrid duiken en gaan wij snorkelen en zeilen met een catamaran over Lake Malawi. Einde middag worden we afgezet en moeten we onze rugzakken gaan pakken voor het volgende deel van de reis. Morgenochtend verlaten we om 6:00 uur Mumba Island en reizen we door naar Zambia.